Право медија

Наставници:проф. др Милош Живковић
Статус предмета: Изборни предмет
Година студија:IV
Семестар:VIII
Број ЕСПБ:2
Циљ предмета:Најважнији циљ курса је да студенти права стекну основну представу о праву медија као засебној правној дисциплини у оквиру које се на специфичан начин примењују правила осталих грана права, као и да уоче основне, темељне проблеме с којима се ова грана права суочава.
Исход  предмета:Право медија студентима треба да пружи детаљнија знања о слободи изражавања као људском праву и праву уставног ранга, статусном праву  медија (оснивању и правном положају  медија), при чему посебну целину представљају радиодифузни медији, потом о заштити личности у медијима и правима лица на које се односе информације које медији објављују, о унутрашњим медијским слободама (односима новинара и уредника), као и о неколико засебних области које су значајне за рад свих или појединих медија, попут права оглашавања, интелектуалне својине и телекомуникационог права у мери у којој су значајни за рад медија, права конкуренције и напослетку о интернет праву, поново у мери у којој је оно значајно за рад медија
Садржај предмета:Увод (Појам права медија. Историјат. Извори права медија у Србији.); Слобода изражавања као темељ права медија (Слобода изражавања као људско право – појам, ограничења. Слобода изражавања у уставном систему Србије – појам, ограничења.); Статусно право медија (Слобода оснивања медија. Радиодифузни медији (право радиодифузије)); Заштита личности у медијима (Права личности и слобода изражавања. Право на част и углед, на приватност и идентитет и њихова повреда у медијима. Начин решавања сукоба права личности и слободе изражавања); Права лица на које се односи информација (Право на одговор, исправку и опозив информације. Објављивање информације о исходу кривичног поступка. Грађанскоправна заштита – тужба за пропуштање, накнаду штете и учешће у добити.); Унутрашње медијске слободе (Однос новинара и уредника); Право оглашавања (Појам огласне поруке. Дозвољеност огласне поруке. Начин објављивања реклама); Основи права интернета (Појам интернет права, интернет као медиј); Делови других правних дисциплина од значаја за право медија (Право телекомуникација од значаја за рад медија. Право конкуренције у медијима. Интелектуална својина и медији)
Литература oбавезна: Водинелић-Ђерић-Гајин-Стојковић-Живковић, Право медија с моделом закона о јавном информисању, Београдски центар за људска права, 1998;
Рабреновић-Кремењак-Живковић-Rittler, Право радиодифузних предузећа у СРЈ, ЦУПС, Београд 2001;
Зборник правних инструмената Савета Европе у вези с медијима, ЕУ-СЕ 2002
Литература допунска: Судска пракса у вези с чланом 10 Европске конвенције о људским правима, ЕУ-СЕ 2002;
М.Прајс-М.Ребој (приређивачи), Радио-дифузија јавног сервиса у транзицији, Самиздат Б92, Београд 2002;
Bernd Holznagel, Rundfunkrecht in Europa, 1996;
Barendt, Broadcasting Law, Clarendon Oxford 1993.
АНАЛИ

CRIMEN

НОВИ АРХИВ

ACTA DIURNA

Број 76 Јул/ Децембар 2024

Archives