Pravo medija

Nastavnici:prof. dr Miloš Živković
Status predmeta: Izborni predmet
Godina studija:IV
Semestar:VIII
Broj ESPB:2
Cilj predmeta:Najvažniji cilj kursa je da studenti prava steknu osnovnu predstavu o pravu medija kao zasebnoj pravnoj disciplini u okviru koje se na specifičan način primenjuju pravila ostalih grana prava, kao i da uoče osnovne, temeljne probleme s kojima se ova grana prava suočava.
Ishod  predmeta:Pravo medija studentima treba da pruži detaljnija znanja o slobodi izražavanja kao ljudskom pravu i pravu ustavnog ranga, statusnom pravu  medija (osnivanju i pravnom položaju  medija), pri čemu posebnu celinu predstavljaju radiodifuzni mediji, potom o zaštiti ličnosti u medijima i pravima lica na koje se odnose informacije koje mediji objavljuju, o unutrašnjim medijskim slobodama (odnosima novinara i urednika), kao i o nekoliko zasebnih oblasti koje su značajne za rad svih ili pojedinih medija, poput prava oglašavanja, intelektualne svojine i telekomunikacionog prava u meri u kojoj su značajni za rad medija, prava konkurencije i naposletku o internet pravu, ponovo u meri u kojoj je ono značajno za rad medija
Sadržaj predmeta:Uvod (Pojam prava medija. Istorijat. Izvori prava medija u Srbiji.); Sloboda izražavanja kao temelj prava medija (Sloboda izražavanja kao ljudsko pravo – pojam, ograničenja. Sloboda izražavanja u ustavnom sistemu Srbije – pojam, ograničenja.); Statusno pravo medija (Sloboda osnivanja medija. Radiodifuzni mediji (pravo radiodifuzije)); Zaštita ličnosti u medijima (Prava ličnosti i sloboda izražavanja. Pravo na čast i ugled, na privatnost i identitet i njihova povreda u medijima. Način rešavanja sukoba prava ličnosti i slobode izražavanja); Prava lica na koje se odnosi informacija (Pravo na odgovor, ispravku i opoziv informacije. Objavljivanje informacije o ishodu krivičnog postupka. Građanskopravna zaštita – tužba za propuštanje, naknadu štete i učešće u dobiti.); Unutrašnje medijske slobode (Odnos novinara i urednika); Pravo oglašavanja (Pojam oglasne poruke. Dozvoljenost oglasne poruke. Način objavljivanja reklama); Osnovi prava interneta (Pojam internet prava, internet kao medij); Delovi drugih pravnih disciplina od značaja za pravo medija (Pravo telekomunikacija od značaja za rad medija. Pravo konkurencije u medijima. Intelektualna svojina i mediji)
Literaturaobavezna: Vodinelić-Đerić-Gajin-Stojković-Živković, Pravo medija s modelom zakona o javnom informisanju, Beogradski centar za ljudska prava, 1998;
Rabrenović-Kremenjak-Živković-Rittler, Pravo radiodifuznih preduzeća u SRJ, CUPS, Beograd 2001;
Zbornik pravnih instrumenata Saveta Evrope u vezi s medijima, EU-SE 2002
Literaturadopunska: Sudska praksa u vezi s članom 10 Evropske konvencije o ljudskim pravima, EU-SE 2002;
M.Prajs-M.Reboj (priređivači), Radio-difuzija javnog servisa u tranziciji, Samizdat B92, Beograd 2002;
Bernd Holznagel, Rundfunkrecht in Europa, 1996;
Barendt, Broadcasting Law, Clarendon Oxford 1993.

Archives