Pre dve godine naš fakultet je, kao i fakulteti širom sveta, usled iznenadnih zdravstvenih okolnosti i vanrednog stanja, prinudno prešao na izvođenje nastave na daljinu. U tom periodu nastavnici i saradnici su na različite načine težili i da u ovoj medikalizovanoj stvarnosti studenti steknu jednako znanje kao i generacije pre njih, koje su pratile uživo nastavu. Dve godine nakon vanrednog stanja, nastava se i dalje pretežno održava online, uz sve veću tendenciju da se poveća broj aktivnosti koje se sprovode uživo. Radi sumiranja postignutih rezultata u prethodnom periodu, kao i deljenju stečenog iskustva između nastavnika i saradnika, na Pravnom fakultetu Univerziteta u Beogradu, u ponedeljak 21. februara 2022. godine, održana je Prva radionica o unapređenju online nastave. Radionica je održana u hibridnom formatu, a radionici je ukupno prisustvovalo 33 nastavnika.
Ističući značaj kontinuiranog rada na unapređenju nastavnog procesa i činjenicu da kvalitet nastave nije stvar pojedinca, već zajednička odgovornost naše institucije i celog obrazovnog sistema, radionicu su otvorili prodekan za nastavu prof. dr Bojan Milisavljević i upravnica Instituta za pravne i društvene nauke prof. dr Ivana Krstić.
Asistentkinja MA Valerija Dabetić je u okviru svog izlaganja Digitalna pismenost kao ovladavanje idejama, a ne puko „kucanje po tastaturi“ prisutnima prezentovala rezultate svog empirijskog istraživanja, tj. tri fokusirane grupne diskusije sprovedene na uzorku od 20 nastavnika našeg fakulteta Ovo istraživanje, eksplorativnog tipa, sprovedeno je u okviru fakultetskog projekta „Epidemija. Pravo. Društvo.“ sa ciljem zagovaranja opsežnijeg istraživanja koje bi jednako ispitivalo stavove, iskustva i mišljenja nastavnika i studentima, te bilo prvi korak ka reformi nastavnog procesa. Asistentkinja Dabetić je pričala i o Ključu uspešne komunikacije sa generacijom Z i Alfa kojima je maternji jezik „jezik digitalne tehnologije“ i dala korisne predloge za pripremu i izvedbu nastave, kao i proveru znanja u digitalnom okruženju.
Petar Pavlović, IT stručnjak, održao je izlaganje na temu Moodle može mnogo – postavljanje materijala, kreiranje kursa i pravljenje testova za proveru znanja, u okviru koga je napravio detaljan prikaz načina rada platforme moodle i svim njenim mogućnostima koje su do sada bile ređe korišćene uprkos dugogodišnjoj primeni ove platforme.
U nastavku praktičnog dela radionice, još nekoliko nastavnika je podelilo svoje iskustvo u držanju nastave i vežbi predstavljanjem različitih online alata. Stefan Jovanović, saradnik u nastavi, predstavio je alat za proveru znanja pod nazivom Socrative koji omogućava kontinuirano praćenje rada studenata i njihovu samoprocenu znanja. Potom je prof. dr Mirjana Drenovak predstavila onlajn alat Kahoot! koji omogućava pravljenje kvizova i davanje anonimnih odgovora, kao još jedan alat za formativno ocenjivanje. Asistentkinja sa doktoratom Maša Mišković je prezentovala online alat Draw.io koji omogućava crtanje na „tabli“ i pravljenje korisnih šema.
Pored izlagača i ostali prisutni nastavnici su podelili svoja iskustva, te se diskutovalo o tome koliko će način održavanja nastave na daljinu uticati na dalji izgled i strukturu nastave u periodu kada pandemije više ne bude bilo. Izveden je zaključak da je najvažniji cilj da se studentima omogući što bolje i modernije obrazovanje u skladu sa savremenim zahtevima tržišta rada, i da to svakako podrazumeva da će se i pod „normalnim“ okolnostima zadržati neki od predstavljenih načina izvođenja nastave. Konačno, svi prisutni su istakli koliko je važno da ovo bude samo prva od mnogih radionica u okviru kojih ćemo svi zajedno deliti iskustva o unapređenju nastavnog procesa.
Snimak održane radionice